Welcome! :)

Assalamualaikum.

Selamat datang saya ucapkan kepada yang sudi singgah di blog ini. Anda akan nikmati pelbagai promosi hebat setiap bulan. Antara produk yang ditawarkan adalah produk kesihatan Catalyst, baju kurung moden, Naturactor original dari Jepun, dan pelbagai design bag yang menarik. Untuk maklumat lanjut boleh pm saya di FB dan singgah CSA Butik for Men & Women.

Nikmati promosi hebat bulan ini!

  • Free postage untuk pembelian combo produk Catalyst. Nikmati lebih penjimatan! Harga yang ditawarkan memang berbaloi-baloi!
  • Nikmati potongan 10% bagi setiap pembelian baju kurung moden. Free postage apabila anda share page CSA Butik for Men & Women.

Monday, March 14, 2011

Language Abuser!

Assalamualaikum

selamat tengahari. dah makan? aku dah...ohoh walaupun takde orang tanya, aku nak cakap jugak! aku makan 3 keping roti inti tuna kari hijau. hahaha...1st time rasa...boleh lah tahan...

okey...LANGUAGE ABUSER???

owh what is that? macam ni..lately ada macam gaya ejaan tuk sesuatu perkataan tu...kalau masih boleh difahami it is ok ye...but kalau dah ejaan pun kononnye macam nak di'matsaleh'kan....THAT'S ABSURD!

SEBAGAI CONTOH:

Hey ney yunk nuc mrah ney.pepandai je tdh owg tukar ken ?

mne adlh .pw lame lhaa .


TRANSLATION:

hei ni yang nak marah ni. pepandai je tuduh orang tukar 

kain? mane adalah. pe lame lahhh


sorry if the translated one tak betul.....because aku sendiri pun tak berapa nak faham. apa function dia nak ubah ejaan sampai macam tu sekali? apa ejaan yang asal tak cukup bagus?

teori aku mungkin dengan cara mengeja macam ni nampak cool kot? yeke? aku pun tak pasti tapi pelik sungguh ejaan dia. ke aku ni dah tua sangat sampai tak faham bahasa orang muda nih?

ada plak yang=yunk....aiii takleh eja betul2 ke? masalah2....kalau macam ni lah penggunaan bahasa melayu, no wonderlah orang melayu sendiri kalau exam bahasa markah pn ala kadar je. hebat lagi kaum lain menguasai bahasa melayu.

nasihat aku lah bagi individu atau sesiapa sahaja....tak salah kalau nak nampak cool. mungkin anda fikir 'oh well itu identiti aku, aku punye sukalah'. well awak sesungguhnya salah. kerana bahasa adalah milik kita semua. kalau nak bertutur sesuatu bahasa itu, kalau tak perfect at least gunakanlah secara berkhemah. nak short form pun sila guna ejaan yang tidak terlalu mencacatkan bahasa kita sendiri. 


Bahasa Melambangkan Bangsa   kan?

di akhir kata......ini untuk peringatan diri sendiri juga.


No comments: