Welcome! :)

Assalamualaikum.

Selamat datang saya ucapkan kepada yang sudi singgah di blog ini. Anda akan nikmati pelbagai promosi hebat setiap bulan. Antara produk yang ditawarkan adalah produk kesihatan Catalyst, baju kurung moden, Naturactor original dari Jepun, dan pelbagai design bag yang menarik. Untuk maklumat lanjut boleh pm saya di FB dan singgah CSA Butik for Men & Women.

Nikmati promosi hebat bulan ini!

  • Free postage untuk pembelian combo produk Catalyst. Nikmati lebih penjimatan! Harga yang ditawarkan memang berbaloi-baloi!
  • Nikmati potongan 10% bagi setiap pembelian baju kurung moden. Free postage apabila anda share page CSA Butik for Men & Women.

Monday, April 4, 2011

Kalau sakit jumpa doktor, jangan sampai jadi Zomba

Assalamualaikum.

saya baru je balik dari rumah lecturer ni. lepak sana tengok ABH. hehehe...saya takkan update pasal ABH sebabnya ramai lagi blogger lain yang dah bercerita pasal tu.

tapi kali ni saya nak cerita pasal sikap orang Malaysia yang bila sakit je, menangguhkan waktu untuk berjumpa dengan doktor. katanya 'sakit sikit aje', 'ok je ni, makan panadol jap lagi baik lah'. ha itu ayat yang selalu kita dengar kan? termasuk lah saya jugak. selalu sangat ambik remeh perkara macam ni. orang Malaysia ni saya rasa mereka takdelah takot nak jumpa doktor, cumanya kedekut dan juga malas kerana pada fikiran mereka sakit sikit je. heheh...saya pun kedekut jugak, kalau boleh nak barang free aje! haahaha....

ni saya nak cite sikit. pengajaran dari sikap saya lah eh. camni, time kecik saya ada kena percikan minyak panas taw kat bahu. bila saya membesar nih, tempat kena minyak panas ni cam membesar taw. macam parut jugak. then dia effect BCG saya. jadi besar. and sometimes akan gatal taw and berdenyut-denyut. bila garu lagilah menggalakkan ianya membesar taw. korang geli eh baca cerita ni? hahaha...tapi ada pengajarannya taw.

so hujung tahun lepas saya ambil keputusan nak jumpa doktor selepas didesak kawan serumah saya. so doktor tengok terus dia kata 'ini keloid'. so apa rupa keloid ni?


ha macam ni rupa....cam ala-ala parut
tapi ni bukan gambar saya, ikhsan dari incik google

so keloid ni macam parut cuma bezanya dia tak taw bila nak benti membesar. so doktor set appointment bulan 3 hari tu. hospital kerajaan jew. then saya di inject woooo....time tu saya tahan sakit jew....pas je kena inject terus saya ke KL nek bus dari Kluang. sebabnya saya belajar kat UPSI, Tanjong Malim....so ada class hari rabu, terpaksa lah balik kan. on the way ke KL tu, ya Allah sakit betul. berdenyut-denyut tempat sakit tu....sampai nak tido pun susah sangat.

tapi saya bersyukur sebab sekarang keloid tu dah semakin mengecil. 26 april nih saya ada appointment lagi sebab doktor nak tengok ada perubahan ke tidak. hari tu doktor kata saya ni tak payah operation lah, sebabnya chances nak tumbuh lagi tu tinggi. doktor kata kulit saya ni jenis yang sensitif. okeh saya baru nak eksaited cakap saya akan dibedah kat kawan-kawan. hahaha....

so pengajarannya di sini, kalau korang ada masalah cam saya ke, takpun masalah kesihatan apa-apa ke, cepat-cepatlah berjumpa dengan doktor keh. supaya penyakit tu taklah melarat menjadi lagi teruk!

Assalamualaikum. thankz sudi baca

No comments: