Welcome! :)

Assalamualaikum.

Selamat datang saya ucapkan kepada yang sudi singgah di blog ini. Anda akan nikmati pelbagai promosi hebat setiap bulan. Antara produk yang ditawarkan adalah produk kesihatan Catalyst, baju kurung moden, Naturactor original dari Jepun, dan pelbagai design bag yang menarik. Untuk maklumat lanjut boleh pm saya di FB dan singgah CSA Butik for Men & Women.

Nikmati promosi hebat bulan ini!

  • Free postage untuk pembelian combo produk Catalyst. Nikmati lebih penjimatan! Harga yang ditawarkan memang berbaloi-baloi!
  • Nikmati potongan 10% bagi setiap pembelian baju kurung moden. Free postage apabila anda share page CSA Butik for Men & Women.

Friday, April 1, 2011

Bila Cik Sara Aspalela dah Jadi Pemuzik~~~

Assalamualaikum....hehehe

bila saya dah jadi pemuzik??? hehehe...music major ke saya ni? eh tidak...saya sekadar pelajar pendidikan khas saja. hehe....sebenarnya sem ni ada amik subjek Muzik Tradisional untuk ko-k.....kami di UPSI untuk ko-k je dah 6 jam kredit. kalau senior dulu tu setakat 3 jam kredit kot...huaaaa...tapi seronok taw...meh saya tunjuk kat korang latihan kitorang. tapi takdelah best...asal ada bunyi. lagipun latihan setakat seminggu 2 jam saja....tu pun kena share....tapi sekarang nih dah 3 minggu kitorang tak dapat berlatih taw...tensen ah gini! jom layan...


so...apa gamelan tu? alat muzik yang macam mana? biar saya tunjuk gambar dulu...so takdelah korang tertanya-tanyakan...wat susah korang je nak fikir kan!

 so inilah dia....selalunya ada time konvo ke....kann

Sedikit Info Mengenai Gamelan:

  • Perkataan "gamelan" berasal daripada perkataan Jawa "gamel", bermaksud memukul ataupun tukul.
  • Gamelan diperkenalkan kePahang ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah.
  • Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah telah meningkatkan muzik gamelan dan diikuti oleh isteri kedua Sultan iaitu Che Bedah. Puteri mereka iaitu Tengku Ampuan Mariam telah berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah pada 1913, dan telah membawa gamelan ke Terengganu.
  • Muzik gamelan biasanya dimainkan dalam majlis formal dan tidak formal di istana dan untuk mengiringi joget Pahang.
  • Alatan muzik yang digunakan ialah Gong Agong, Gong Sawokan, Gendang IbuGendang AnakSaron Pekin, Saron Baron I dan Saron Baron II, Gambang serta Kenong.

saya main bonang. ha yang dalam gambar di atas tu lah. bonang ni ada 2...bonang ayah dan bonang emak...saya main bonang emak. kalau bonang emak nih, bunyi dia nyaring sikit...kalau bonang bapak bunyi dia lagi sedap. tak dapat lah pulak saya nak describe camne kan.

then muzik gamelan ni ada beberapa jenis taw


aikkkk gamelan amerika pun ada??? wow! tengok bangsa asing pun taw menghargai budaya kita, takkan kita sebagai rakyat Malaysia nak wat dont know aje???

hey hargai apa yang kita ada taw...jangan dok pandang negara orang aje. nak banding bezakan. sedangkan Malaysia ni banyak keistimewaannya. kita patut bersyukur. negara kita ni taklah dilanda tsunami sebabnya kita berada di luar Lingkaran Api Pasifik....

so guys and girls out there, from now on belajarlah mencintai negara kita, Malaysia! yeahhh

ps: saya cam pelik, asal nak wat entry je mesti dok melalut ntah ke mana-mana. cehhh

2 comments:

Anonymous said...

gambang pling best!

Cik Sara Aspalela said...

ak ah bunyi dye pling best!heheh